Het verhelpen van problemen in de urinewegen is het terrein van de urologie. Door kennis en ervaring met minimaal invasieve technieken kan Dierenkliniek Beneden-Leeuwen uw dier ook op dit gebied de best mogelijke zorg geven.

Vierkant-Urologie

Urologie is een deelgebied in de diergeneeskunde dat zich bezighoudt met onderzoeken en (chirurgische) behandelingen van aandoeningen in de urinewegen en voortplantingsorganen. Hierbij kunt u onder andere denken aan urineblaasstenen of nierstenen, urineweginfecties of urine incontinentie.

Het aangedane gebied is chirurgisch soms moeilijk te benaderen, maar Dierenkliniek Beneden Leeuwen heeft hiervoor endoscopen van verschillende maten voor alle honden en katten (voor kijkoperaties, zie ook Endoscopie). Ook beschikken wij over fluoroscopie (real time röntgen) en echografisch gestuurde methoden voor onderzoeken en behandelingen.

De klinische verschijnselen die u mogelijk ziet bij problemen in de urinewegen zijn overmatig veel plassen, moeite en persen bij het plassen, bloed in de urine, pijn bij het plassen, meer frequent plassen. Indien u deze verschijnselen ziet, is er een probleem in de urinewegen en moeten deze beoordeeld worden door een dierenarts.

Hieronder vindt u diverse artikelen die u een beeld geven van de mogelijkheden in onze dierenkliniek. Staat wat u zoekt er niet bij, of heeft u vragen, neem dan contact met ons op.

Urineblaasstenen verwijderen met minimaal invasieve chirurgie

Urineblaasstenen worden regelmatig gediagnosticeerd bij honden en katten. In veel gevallen is operatief verwijderen de beste optie, de klachten verminderen vrijwel direct. De gouden standaard voor het chirurgisch verwijderen van urineblaasstenen is met behulp van endoscopie.

Lees hier het artikel

Minimaal invasieve behandeling van urinewegstenen in de urineblaas en plasbuis bij honden en katten

Voor het wegnemen van urinewegstenen uit de urineblaas en plasbuis (meestal bekend als blaasstenen) bij honden en katten zijn meerdere minimaal invasieve behandelingen mogelijk. Bij de meeste methoden worden de blaasstenen met een zogenaamde kijkoperatie (endoscopie) via de plasbuis benaderd, er zijn dan dus zelfs geen kleine wondjes in de huid nodig. Dierenkliniek Beneden-Leeuwen heeft de faciliteiten om uw dier met één van deze behandelingen te helpen.

Lees hier het artikel

Management van nierstenen bij honden en katten

Wanneer een hond of een kat nierstenen heeft zijn er verschillende behandelmogelijkheden, afhankelijk van het soort niersteen en het verdere verloop van de aandoening. Diagnose, medisch management en traditionele chirurgische interventies zijn allemaal beschikbaar in Dierenkliniek Beneden-Leeuwen. Minimaal invasieve interventies zoals gebruikelijk in de humane geneeskunde zijn voor nierstenen bij honden en katten niet beschikbaar in onze kliniek, wel voor urineblaasstenen.